Oktober 2009: Nyhedsbrev
April 2009: Kommunens plan for området
April 2009: Referat fra generalforsamling
Marts 2008: Referat fra generalforsamling
Marts 2007: Referat fra generalforsamling
Marts 2006: Referat fra generalforsamling
Marts 2006: Formandens beretning til generalforsamlingen
Februar 2006: Nyhedsbrev
August 2005: Fremtidsværksted
Sommer 2005: Vi er godt i gang
9. marts 2005: Referat fra den stiftende generalforsamling
26. januar 2005: Skriv dig op til en jordløs nyttehave
11. august 2004: Kommunen forbereder nyttehaver på Fælleden
23. juni 2004: Bred politisk interesse for flere nyttehaver
18. februar 2004: Nyttehaver på Amager Fælled et skridt nærmere
Oktober 2009: Nyhedsbrev
Kære medlemmer
Foreningens bestyrelse har enstemmigt besluttet, at der skal lukkes for ventelisten. Ved generalforsamlingen i marts var der 88 medlemmer på ventelisten og i skrivende stund er der 147 medlemmer.
Lukningen af ventelisten træder i kraft 30. oktober 2009.
Den spændende udvikling, der er sket henover året, har medført en del omtale af foreningen i især Bryggebladet. Vi mærker en stor interesse for foreningen og ventelisten, selv om vi har nået en årstid, hvor havedyrkning ikke er særlig aktuel.
Da ventelisten nåede op på 130 medlemmer i løbet af sommeren, var der mange af de nye medlemmer, der spurgte, om det overhovedet var realistisk for dem at få en have. Den gang valgte vi at lade det være op til den enkeltes vurdering, da der jo stadig er mange uafklarede spørgsmål.
Siden er der kommet endnu flere medlemmer til, og med udsigt til ca. 50 havelodder på ca. 150 kvadratmeter skønner vi, at ventelisten på nuværende tidspunkt er stor nok til at dække alle haver også selv om foreningens generalforsamling evt. beslutter, at nogle af havelodderne skal deles i to, eller selv om nogle medlemmer falder fra grundet økonomi, flytning eller andre årsager.
Bestyrelsen ønsker ikke at bruge ventelisten som "pengemaskine"; der skal være et nogenlunde realistisk forhold mellem antallet af haver og antallet af ventelistemedlemmer.
Bestyrelsen sørger naturligvis for at opdatere hjemmesiden og varsle de mennesker, der for nyligt har udtrykt interesse for ventelisten. Desuden vil Bryggebladet blive orienteret om lukningen af listen.
Med venlig hilsen
Bestyrelsen for
Amager Fælled Økohaver
APRIL 2009 - SIDSTE NYT - KOMMUNENS PLAN
Planen for det område, vi håber at få haver på, kan ses hos Københavns Kommune på:
http://www.kk.dk/Borger/ByOgTrafik/Anlaegsprojekter/ParkerOgLegepladser/AmagerFaelled.aspx
(rul ned til cirka midt på siden og klik på linket med teksten ´Se plan for område A - Nyttehaverne´)
Jorden skal i første omgang bruges til erstatningshaver for N/F Prøvestenen. Overskydende jord efter genhusning af N/F Prøvestenen lejes ud til Kolonihaveforbundet, som derefter lejer den videre ud til en passende forening under forbundet. Her har vi fået at vide, at vi står øverst på listen.
Det er uklart, hvor mange haver, der bliver til overs. Lige nu ser det ud til at være max 50 haver a 150 kvadratmeter, hvilket er mere, end der fremgår af ovenstående hjemmeside. Antallet afhænger bl.a. af, om planen vedtages, som den ser ud nu, og antallet af haver fra N/F Prøvestenen, der skal genhuses.
Hele planen for området skal dog først vedtages politisk i Københavns Kommune, og det ventes tidligst at ske 28. maj 2009. Vi venter i bestyrelsen mindst lige så spændt som jer på at høre nyt om projektet, men det sker desværre ikke fra dag til dag.
Så snart vi har noget på skrift om, at vi får jord, indkalder vi til en ekstraordinær generalforsamling, hvor vi skal diskutere plan for jorden og etablering af ny haveforening med et fuldt sæt af vedtægter.
Der bliver et spændende år!
Med venlig hilsen
Amager Fælled Økohaver
André Just Vedgren
formand
Marts 2007:
REFERAT FRA GENERALFORSAMLING
Dagsorden:
1. Valg af dirigent, 2 stemmetællere samt en referent.
2. Formandens beretning.
3. Godkendelse af regnskab.
4. Valg af bestyrelsesmedlemmer.
- valg af formand. ( Karin Møller Jensen genopstiller ikke)
- valg af 6 bestyrelsesmedlemmer
- Valg af suppleanter.
5. Valg af revisor
6. Behandling af forslag fra bestyrelsen:
- Kontingentforhøjelse til kr. 200,- fra 2008.
- Bestyrelsen ønsker et mandat til at arbejde videre med at foreningen etableres som en andelsforening.
7. Eventuelt.
Ad. 1. 22 stemmeberettigede var mødt. Endvidere 5 fuldmagter fremvist.
Lene Skytthe blev valgt som dirigent, Tine Nilsson som referent,
Yvonne Jensen og Maria Lykke til stemmeoptællere.
Ad. 2. Da den afgående formand ikke var mødt op, blev beretningen udført af Lene Skytthe.
Beretningen blev vedtaget.
Ad. 3. Regnskabet blev vedtaget.
Ad. 4. Som ny formand blev valgt Andre Just Vedgren
6 øvrige bestyrelsesmedlemmer:
Yvonne Jensen og Tine Nilsson modtog genvalg.
Peter Birch, Steen Morthorst, Lene Skytthe, Birgit Svanholmer blev valgt.
Suppleanter: Laila Svanholmer, Maria Lykke. (begge fra den gamle bestyrelse)
Bestyrelsen konstituerer sig selv med kasserer og sekretær.
Ad. 5. Kim Øberg modtog genvalg til revisor.
Ad. 6. Forslag fra bestyrelsen:
- Kontingentforhøjelse til kr. 200,-. Vedtaget.
- Mandat til bestyrelsen til at arbejde videre med at foreningen etableres som en andelsforening. (Foreløbigt beløb på 5-10.000 kr. pr. andel). Vedtaget.
Ad. 7. Eventuelt: Der blev opfordret til at indskrive i forslag til nye vedtægter, i tilfælde af foreningens opløsning, hvorledes man ville forholde sig til fordeling af et evt. overskud i foreningens kasse.
Marts 2006
REFERAT FRA GENERALFORSAMLING
Dagsorden:
1. valg af dirigent, stemmeoptællere og referent
2. formandens beretning
3. regnskabet
4. ventelisten
5. referat fra arbejdsgrupper
6. vedtægtsændring
7. valg til bestyrelsen
8. valg af revisor
9. tilslutning til arbejdsgrupper
10. eventuelt
Ad. 1. 32 stemmeberettigede var mødt. Lene Skytthe blev valgt til dirigent, Eva Munk-Madsen til referent, Yvonne Jensen og Michaela Vangsøe til stemmeoptællere.
Ad. 2. Formandens beretning blev vedtaget med akklamation.
Ad. 3. Regnskabet blev godkendt.
Ad. 4. Mette Kilde Corfitzen, som er venteliste-fører, orienterede. Pga. mange henvendelser i tiden efter betalingsfristen 1/3, har bestyrelsen vedtaget at kontingent indbetalinger før 12/3 2006, leder til bevaring af pladsen på ventelisten fra sidste år. Den opdaterede venteliste udsendes sammen med dette referat.
Betalingsfrist vil også fremover være 1. marts. Og det bliver fremover skæringsdato uanset om man har læst sin mail eller bare glemt at indbetale. Der udsendes en mail om indbetaling af kontingent og der udsendes en påmindelse om indbetaling af kontingent sammen med indkaldelsen til GF (i lighed med i år).
Al kommunikation fra foreningen til medlemmerne sker via e-mail, ikke via post. Foreningen er ikke ansvarlig for server-nedbrud el.lign.. Medlemmerne er selv ansvarlige for indgive nye e-mailadresser til foreningen. Fremover kan medlemmerne desuden altid orientere sig via vores hjemmeside.
Ad. 5. Der blev refereret fra arbejdsgrupperne:
Fællesarealer
Øko-principper
Hjemmeside: www.oekohaver.dk
Ad. 6. Forslag til vedtægtsændring af §7 blev enstemmigt vedtaget.
Ny ordlyd:
§ 7 Foreningens målsætning er at haverne bliver økologiske og bebyggelsen bæredygtig
Stk. 1. Økologiske dyrkningsprincipper
De individuelle haver skal dyrkes efter følgende økologiske principper:
a. Der må ikke anvendes kunstgødning.
b. Der må ikke anvendes pesticider [sprøjtemidler mod ukrudt og skadedyr].
c. Kompost og husdyrgødning bør så vidt muligt være økologisk.
d. Frø og planter skal være økologiske
e. Regnvand skal så vidt muligt anvendes rekreativt eller til vanding.
Fællesarealerne og randbeplantningen skal tillige dyrkes efter følgende principper:
f. Beplantningen skal vælges blandt træer og planter, der er naturligt hjemmehørende i Danmark.
g. Beplantningen skal sikre naturoplevelser gennem blomstring, bærsætning og løvfald, således at den udgør et attraktivt levested for insekter, fugle og andre dyr.
Stk. 2 Bæredygtig bebyggelse
Individuelle øko-havehuse skal være bæredygtige. Der fastsættes regler for materialebrug.
Individuelle øko-havehuse har størrelsesbegrænsninger. Der fastsættes regler for grundflade og højde.
Overdragelse af individuelle øko-havehuse skal være bæredygtig. Der fastsættes loft over overdragelsesprisen.
Ad. 7. Valg til bestyrelsen.
Formand: Karin Møller Jensen modtog genvalg som formand
Bestyrelsesmedlemmer: Laila Svanholmer modtog genvalg
Yvonne Jensen, Tine Nilsson, Charlotte Vedgren, Maria Lykke Andersen og
Carl Frederik Vogel modtog valg.
Bestyrelsen konstituerer sig selv med kasserer og sekretær.
Mette Kilde Corfitzen og Betina Kaa Sennels modtog valg som suppleanter.
Ad. 8. Kim Øberg modtog genvalg til revisor.
Ad.9. Tilmelding til arbejdsgrupper.
Fællesarealer: Tine Nilsson, Leif, Kathrine, Betina K. Sennels, Jens Teglers
Økohavehuse/vision: Helle Nielsen, Julie Dufour, Eva Munk-Madsen, Jens Teglers, Lena Lindenskov, Kathrine, Leif Funch
Øko-principper: Tine Nilsson, Eva Munk-Madsen, Julie Dufour
Hjemmeside: Lene Skytthe, Karin Hamburg Rasmussen
Dokumentation: Lene Skytthe
Politisk omfavnelse: Karin Møller Jensen, Laila Svanholmer, Mette Kilde Corfitzen
Ad. 10 Eventuelt.
Fremover bør budget inkl. kontingentforhøjelse være et fast dagsordenpunkt på den årlige generalforsamling.
Forslag om at etablere en andelsforening med indskud er ikke udarbejdet. Det skal overvejes i det kommende år, evt. fremmes som forslag på næste GF.
Der blev rejst diskussion om hvorvidt bestyrelses-medlemmer skal have fortrinsret til have. Der var argumenter for og imod, men ingen forslag.
Referent: Eva Munk-Madsen
Marts 2006:
FORMANDENS BERETNING TIL GENERALFORSAMLINGEN
Velkommen til den "virtuelle" øko-nyttehaveforenings generalforsamling!
Det er nu et år siden, vi mødtes til den stiftende generalforsamling. Initiativgruppen har arbejdet med ideen til en haveforening siden vinteren 2003.
Jeg blev personligt inviteret ind i initiativgruppen i januar 2005. Da de fleste fra denne gruppe trak sig fra arbejdet ved den stiftende generalforsamling, og resten havde planer om at trække sig efter få måneder, blev jeg spurgt, om jeg ville stille op som formand. - Jeg fik ikke nogen betænkningstid, men sprang alligevel - eller måske netop derfor - ud i det.
Det har på den ene side været en fornøjelse, at arbejde sammen med bestyrelsen og være med til at planlægge og drøfte visionerne, og på den anden side et tungt stykke arbejde at få gang i samarbejdet med Kolonihaveforeningen og Københavns Kommune. Dels fordi vi selv har skullet finde den korrekte vej/sagsgang til at opnå vores mål - der lå ikke nogen køreplan foran os - dels fordi vores samarbejdspartnere har andre hensyn at tage end til os.
Som I ved, ligger der en kolonihavelov i kommunen, der siger at kommunen ikke forhandler med de enkelte haveforeninger, men at det er Kolonihaveforbundet, der forhandler på de enkelte foreningers vegne.
Så vort første job var at blive medlem at KHF. Før dette kunne realiseres, skulle vi have medlemmer - af den betalende slags - og have organiseret en venteliste (vi er efter 1. Marts gået fra 150 til ca. 100 ? medlemmer). Der gik en del tid med at få afklaret om det var Forbundskontoret for Kolonihaver i Danmark eller Kreds 1 i KHF, der skulle optage os som medlemmer. Det blev Kreds 1 (som omfatter Københavns kolonihaver), der optog os som medlemmer - dog kun som passivt betalende medlemmer. Vi kan ikke blive aktive medlemmer, før vi har jorden. - Vi blev passive medlemmer af KHF pr. 1.6.2005 og har betalt kontingent fra denne dato. (Kontingentet var 78,-kr. pr. medlem sidste år og 79,50 i år)
Vi kom så ind i sommerperioden, hvor kolonihavefolkene var ude i haverne, og vi måtte derfor vente med yderligere forhandlinger med KHF til efteråret.
Bestyrelsen har mødtes en gang om måneden, og når arrangementer skulle løbe af stablen, har vi mødtes flere gange om måneden. Hen over sommeren planlagde vi en guided gåtur på Fælleden (ringe tilslutning) og deltagelse med en stand til Bryggens 100-års jubilæum. Dels for at gøre opmærksom på os selv - dels for at hverve medlemmer. Sammen med kolonihaverne Faste Batteri og Sønderbro Haveforening vandt vi 1.præmie for den smukkeste stand.
Vi planlagde også afholdelse af et Fremtidsværksted i september, hvor alle medlemmer var inviterede til at komme og diskutere visioner og starte planlægningen af selve det praktiske arbejde. Forskellige arbejdsgrupper blev dannet under Fremtidsværkstedet, nogle af disse grupper vil i dag fortælle om deres arbejde.
I september - hvor kolonihaverne lukkede for sæsonen, tog vi igen fat på forhandlingerne med kolonihaveforeningen. Vi var til et møde med ledelsen i Kreds 1.
Her fik vi lidt mere klarhed over forretningsgangen mellem kommunens forskellige kontorer og KHF. Samtidig blev vi enige om, at vi skulle kontakte Birgitte Kortegaard -en kontakt vi har i Vej og Park - for at høre, hvordan vi kunne sætte skub i tingene Af Birgitte blev vi opfordret til at lave en projektbeskrivelse, hvilket vi gik i gang med og fik udført.
En af arbejdsgrupperne nedsat i Fremtidsværkstedet hedder "politisk omfavnelse". Jeg er selv med i denne gruppe. Vi tog så fat på at lave en "flyer" til uddeling til kommunalpolitikerne under valgkampen i oktober måned. Vi sendte breve og mails med projektbeskrivelsen til de mest relevante politikere- f.eks til Ritt Bjerregaard, Klaus Bondam. Matin Geertsen, Mikkel Warming og mange flere lokal politikere.
og fik flere positive respons, bl.a. fra: Ritt Bjerregaard, der ønsker at blive holdt ajour med udviklingen i sagen. Mikkel Warming - der nu er socialborgmester, skrev tilbage, at enhedslisten sidste år foreslog 5 mill. Kr. til formålet - hvilket blev nedstemt.
Fra Martin Geertsen, Borgmester for Kultur og Fritidsforvaltningen, fik vi et brev, hvori han gjorde opmærksom på at der ikke var indgivet en ansøgning fra KHF. Vi gik så i december måned i gang med at få et nyt møde med KHF, hvilket først lykkedes i februar. Vi havde i mellemtiden selv lavet et udkast til en ansøgning til Kommunen, men KHF afviste, at der var behov for en sådan ansøgning. De modtog dog ansøgningen fra os.
De har i stedet sendt et brev til deres kontakt i kommunen - nemlig 8. kontor (økonomiudvalget.) og udbedt sig en status på jorden på Fælleden. De har sendt et kopi af brevet til os.
Sagsgangen i kommunen skulle være denne:
Vej og Park giver besked til 8. kontor, når jorden er parat til at tages i brug. Derefter går sagen videre til Kultur - og Fritidsforvaltningen. I K/F er Geertsen på sagen, og i 8. kontor KHF's kontakt. - Så set fra KHF's side synes hurdlen at ligge i Vej og Park.
I december fik vi et brev fra Søren Pind - daværende borgmester for Bygge/teknik Forvaltningen, som Vej og park hører under.
- Her skriver Søren Pind, at ":Vej og Park har desværre endnu ikke kunnet sætte en decideret detailprojektering af nyttehaverne på Amager Fælled på investeringsplanen (indlæggelse af vand og strøm samt afsætning af det overordnede vej/stiforløb), da budgetterne p.t. ikke tillader det. Jeg kan dog tilføje at dette har en meget høj prioritering.."
Når KHF får grønt lys fra 8. kontor, er det ifølge KHF op til dem at fordele jord til os og til de koloni/nyttehaver, der skal genetableres. Københavns kommune og KHF har forpligtet sig til at genetablere gamle haveforeninger, der bliver nedlagt p. g. af kommunens salg af jorden til nybyggeri. Der er . ca. 100 haver, der skal genetableres- og inden længe vokser dette tal til ca. 450, når f.eks. Prøvestenens haveforening skal genetableres. Så vi er flere om at skulle dele jorden.
På mødet med KHF's kreds 1 gav ledelsen udtryk for at de ville arbejde for vores sag og er indforstået med, at vi skal have noget af jorden, men at antallet af haver sikkert vil blive lavere, end det vi ønsker, og de bad os rent faktisk om at lukke listen ved 130 som var medlemstallet på mødetidspunktet. Til sammenligning havde Haveforeningen Lille Nok søgt om 278, men fik kun 90..
Jeg har så sent som i fredags været i kontakt med Birgitte Kortegaard, fra Vej og Park.
Konklusionen på vores samtale er, at vi sender et brev stilet til Ritt, som jo er blevet overborgmester i den mellemliggende tid, og til Klaus Bondam og beder om deres hjælp til at forstå den politiske proces og selve sagsgangen, idet vi føler vi går lidt i rundgang mellem de forskellige instanser. Vi vil bede om et møde med dem samt en repræsentant fra KHF.
Birgitte Kortegaard fortalte at beløbet til færdiggørelse af vejtilgang og vand og dræning på 1,5 mill. Kr. ikke er bevilget endnu. Og at der et problem med at der er kørt for meget jord ud på arealet. Men at der som sådan ikke skulle være nogle anlægsmæssige forhindringer i at jorden kan tages ibrug.
Alt i alt er jeg optimistisk. Jeg vil gøre mit til at det lykkes. Spørgsmålet er, hvornår vi kan få fingrene i jorden? Jeg tror desværre ikke det bliver i dette forår. Men jeg håber I hænger ved og at rigtig mange melder sig til at hjælpe med arbejdet i grupperne.
Karin Møller Jensen
Formand
12.marts 2006
Februar 2006:
NYHEDSBREV
Efter at vi har arbejdet med "Fremtidsværksted" den17. september
2005, står vi nu noget mere afklarede om vores fælles visioner og
arbejdsopgaver for den nære fremtid.
Deltagerantallet blev 19 personer. Alligevel gav det et godt overblik over vores
visioner fremover, og hvordan vi kan strukturere os praktisk. Dette var også
formålet med fremtidsværkstedet.
De fremmødte medlemmer gjorde også opmærksom på, at de manglede informationer om hvordan bestyrelsens arbejde udviklede sig etc. Så hermed kommer dette nyhedsbrev.
Status
Status er, at vi måske allerede til foråret kan få tildelt
jord af kommunen til vores drømmeprojekt. Foråret 2006 er de udlagte
arealer (flere delområder) ved Nokken og Lossepladsvej gjort klar til
fordeling. Det har vi set, men vi har intet konkret fået at vide, ud over
velvilje & gode råd fra "Vej-& Park" Men vi ved også
at, der er andre kolonihaveforeninger, som skal flyttes herud fra andre steder
i kommunen. Kommunen har gjort opmærksom på at forhandlingerne om
jord skal gå gennem kolonihaveforbundet. Så vores arbejde er i øjeblikket
rettet mod at få kolonihaveforbundet ud af vinterhiet og løfte
låget på honningkrukken, i stedet for at gemme alt til de haveforeninger
der på et tidspunkt skal flyttes.
Alligevel er vi ved godt mod, da vi har fået gjort opmærksom på vores økologiske projekt over for nogle af de rette lokalpolitikere, samt det faktum at Københavns kommune meget gerne vil have en grøn profil!
Vi er faktisk den første erklærede økologiske kolonihave / nyttehaveforening i Danmark, og dette er noget vi bør kunne udnytte til vores fordel.
Bestyrelsens arbejde
Siden den stiftende Generalforsamling i marts 2005 har vi holdt bestyrelsesmøder
ca. en gang om måneden. Her har vi bl.a. arbejdet på at få
indmeldelsen i "Kolonihaveforbundet" i stand. Bestyrelsens formand
Karin, har gjort et stort arbejde her, med støtte fra de øvrige
bestyrelsesmedlemmer.
Medlemslisten er blevet udformet og ventelisten er blevet udtrukket med rækkefølge
via et vilkårligt system og løbende opdateret. Vi er nu ca.140
medlemmer.
Formand Karin har holdt kontakten med lokal-politikerne ved lige.
En henvendelse til Mikkel Warming resulterede i følgende:
Mikkel Warming fra Enhedslisten skrev, at han havde fremlagt forslag om støtte
til os på 5 millioner kr. i Borgerrepræsentationen. Dette forslag
var dog blevet nedstemt af budgetforligs partierne inden lokalvalget. Han skrev
endvidere: "Jeg kan love at jeg - og Enhedslisten fortsat vil bakke op
om projekt Nyttehaver på Fælleden. I er meget velkomne til at kontakte
mig, hvis I mener, at der er noget at jeg og Enhedslisten kan hjælpe med".
Mikkel Warming er efter valget blevet socialborgmester i Københavns kommune.
Ikke mindst er vores mest indflydelsesrige politikerkontakt Ritt Bjerregård blevet overborgmester! Hun svarede også skriftligt inden kommunalvalget. I brevet bekræftede hun sin støtte til foreningen.
Generalforsamling
Vi skal afholde Generalforsamling igen til marts - 2006. Her skal der vedtages
nye vedtægter for foreningen.
3 bestyrelsesmedlemmer har valgt at træde ud af bestyrelsen, grundet andre vigtige opgaver. Desuden har vi faktisk tænkt, at vi gerne vil have 2 medlemmer mere i bestyrelsen udover de nuværende 5.
Fremtidsværkstedet
På "Fremtidsværkstedet" blevet dannet forskellige arbejdsgrupper:
1. Gruppen Fælles Arealer.
Antal: 1 person. (Her søger vi flere, send e-mail til tinenil@hotmail.com).
Der skal planlægges forskellige installationer: Beplantning, muld-toiletter,
regnvands-opsamling, bålplads, shelter til overnatning, en udfordrende
natur-legeplads, (herunder klatre og hulebygnings muligheder) skur til fælles
redskaber, ude-køkken, "udsigtstårn", o.s.v.
Dette er en meget bred opgave. Det er til dette område, at der skal søges
penge til ret bekostelige faciliteter. Fælles-arealerne vil også
være åbne for offentligheden og lokalområdet. Derfor vil vi
næsten helt sikkert få midler hertil fra både "Agenda
21" & "Friluftsrådet "
Desuden skal der udarbejdes en plejeplan for fællesarealerne.
En anden opgave er, hvordan helhedsplanen for vores forening skal se ud? Her
har vi en spirende kontakt til nogle landskabs-arkitektstuderende, som ulønnede
gerne vil hjælpe med den udfordrende opgave. Måske hører
dette punkt under Gruppen Vision / øko-huse?
2. Vision / Økohuse.
Antal: 3 personer (nye er velkomne, send email til: evamuma@yahoo.dk)
Arkitektonisk, bæredygtig & æstetisk udformning af bebyggelse
på de enkelte lodder og fælles-arealet.
3. Økologiske principper.
Antal: 2 personer (Passende bemanding).
Forslag til vedtægter:
1. Ingen kunstgødning, men dyre-gødning og kompost (også
ikke økologisk)
2. Ingen pesticider( kemiske sprøjte-midler)
Begrundelse: Enkle, letforståelige regler, nemme at overholde
4. Vores egen hjemmeside.
Antal: 2 person. Web-master.
Indtil videre har "Bryggebladet" været vores uvurderlige platform
og igangsætter.
Link: www.bryggebladet.dk/nyttehaver Men i øjeblikket arbejder vi med
at få vores egen hjemmeside.
5. Dokumentations - gruppen.
Antal: 1 person. (Indtil videre passende bemanding).
Hermed efterlyser vi flere medlemmer til at deltage aktivt.
Vi har f.eks. brug for en ny gruppe, der tager sig af forslag til udformningen
af vores vedtægter. Her vil også allerede være personer fra
bestyrelse og/eller udvalg, men vi skal have flere aktive medlemmer involveret
i dette spændende og vigtige arbejde.
Det samme gælder selvfølgelig for de andre arbejdsgrupper: Mindstemål
kan være 2 personer sammen. Fordi det skal være sjovt og inspirerende
og jo flere vi er i dette arbejde, jo lettere vil det være, sammen, at
føre vores projekt videre. Det kræver ikke særlig viden eller
egenskaber, bare man har et engagement i projektet.
Vores idegrundlag er netop, at vi vil have et bredt fællesskab og dermed overskud til dialog, diskussioner, udvikling og glæde ved fælles aktiviteter.
August 2005:
FREMTIDSVÆRKSTED DEN 17. SEPTEMBER
Kære medlem
Som det blev beskrevet i sidste nyhedsbrev, har vi i bestyrelsen planlagt at afholde et fællesmøde for medlemmerne i vores økologiske nyttehaveforening. Mødet, der strækker sig over en enkelt dag, kaldes for et fremtidsværksted. Vi har som sagt modtaget 10.000 kr. fra Københavns Kommunes Agenda 21-pulje til afholdelse af fremtidsværkstedet.
Formålet er at udveksle ideer og ønsker og at nå frem til fælles ideer og visioner samt at understøtte vores arbejde hen mod en etablering og opbygning af Amager Fælled Økohaver. Fremtidsværkstedet er åbent for alle medlemmer - dog er der en begrænsning på max 30 deltagere.
Et fremtissværksted er et effektivt redskab til at skabe nye ideer og formulere fælles målsætninger. Vi mødes for at
give kritik af forholdene, som de er
kommer med idéer og ønsker til fremtiden
gå sammen om initiativer til forandringer
I et fremtidsværksted er det ikke den veltalende, der styrer begivenhederne. Alle gives mulighed for at komme frem med det, de har på hjertet. Det er op til deltagerne i værkstedet at bestemme, hvad man vil lægge vægt på og arbejde med.
Fremtidsværkstedet bliver varetaget af 3 personer, der er uddannet i denne arbejdsmetode fra Roskilde Universitets Center. Resultatet bliver, at alt hvad der bliver sagt og skrevet op i dagens løb, efterfølgende bliver skrevet ind i en protokol. Denne sammenskrivning bliver en slags retningsgivende manual for vores samarbejde om øko-haverne.
Praktisk info Værkstedet afholdes den 17. september 2005 i Trekanten - Københavns Miljøforum, der ligger i Miljøkontrollens lokaler på Kalvebod Brygge 45.
Vi starter kl. 10.00, og arrangementet forventes at vare ca. 6 til 8 timer. Deltagelse er gratis men mad og drikke, som kan købes på stedet, er på egen regning.
Tilmelding kan ske efter først-til-mølle-princippet på nyttehaver@mail.dk. De første 30 tilmeldte vil modtage en mail med bekræftelse på deltagelse og det endelige program for dagen.
Da fremtidsværkstedet er et arbejdsmøde og pladsen er begrænset, kan børn desværre ikke medtages.
Vi glæder os til at se så mange som muligt!
Med venlig hilsen
Bestyrelsen
Sommer 2005:
VI ER GODT I GANG
Der er nu afholdt tre bestyrelsesmøder og vi har fået fordelt de
forskellige opgaver blandt os. Vi er gået i gang med bestyrelsesarbejdet
og håber blandt andet at kunne afholde nogle forskellige arrangementer
og workshops for medlemmer og andre interesserede i løbet af sommeren/efteråret.
Mere om dette senere.
09. marts 2005:
REFERAT FRA DEN STIFTENDE GENERALFORSAMLING
Referat af stiftende generalforsamling i Amager Fælled Økohaver
den 6. marts 2005 i Perlen H/F Sønderbro.
1) Indledning, herunder præsentation af deltagere, dagsorden og indmeldingsprocedure.
2) Præsentation af visioner og vedtægter for Amager Fælled Økohaver
3) Valg af dirigent: Knud Sebens er valgt.
4) Valg af bestyrelse
a. Valg af formand (for 1 år)
Karin Møller Jensen er valgt
b. Valg af øvrige fire bestyrelsesmedlemmer (heraf 2 for to år
og 2 for et år)
Michaela Vangsøe er valgt
Ulla Lorantzen er valgt
Laila Svanholmer er valgt
Betina Sennels er valgt
c. Tre suppleanter (for 1 år)
Eva Munk-Madsen
Yvonne Jensen
Irena Lisakowski
5) Valg af revisor:
Kim Øberg er valgt
6) Interesserede i udvalgsarbejde
Mette Corfitzen
Tine ??
Jane Lorentzen
5) Oplæg ved deltagende politikere
Mikkel Warming, Enhedslisten: Denne metode til foreningsoprettelse er god. Han
vil slås for at finde pengene til at gøre haverne klar til brug.
Der er frie midler som kan bruges.
Martin Gertsen, Venstre: Et formelt sæt regler er nødvendigt at
kunne kommunikere med kommunen. Åndehul for byens beboere. Han er overbevist
om at der skal nok blive fundet de nødvendige penge.
Ritt Bjerregaard, Socialdemokratiet: Hun er ikke involveret i drøftelser
i borgerrepræsentationen endnu, men først hvis hun bliver valgt
til efteråret. Det hun siger her er hendes helt egne prioriteringer. Hun
er erfaren økolog og vil sige os at rådyr spiser alt de kan få
fat i, så vi skal tænke tingene igennem. Hun undrer sig over at
komposteringer ikke er almindeligt i København, så hun er glad
for at se at vi har tænkt det med. Hun vil kæmpe for prioriteringer
af bæredygtighed i København.
Kolonihaveforbundet: Gift i haverne bryder man sig heller ikke om i kolonihaveforbundet.
Han håber det bliver kampen for jord og ikke en kamp mellem foreningerne.
6) Guidet gåtur på Amager Fælled og de udpegede nyttehaveområder (1/2 - 1 time)
26. januar 2005:
SKRIV DIG OP TIL EN JORDLØS NYTTEHAVE!
Information fra Nyttehavegruppen
Siden det store debatmøde i kulturhuset i efteråret, hvor over 200 mødte op for at debattere, hvordan vi kan få flere nyttehaver på Islands Brygge, er der sket flere ting.
Initiativgruppen har brugt en god del af de lange vinteraftner på at skabe rammerne for de næste skridt, ligesom der har været gang i gravemaskinerne ude på området mellem Lossepladsvej og Lille Nok, og politikerne har måttet beklage, at der nok ikke var helt så mange penge til rådighed som først håbet
Selvom jorden næppe bliver klar til nye nyttehaver her til foråret, så er det vigtigt at skubbe på processen og fortælle politikerne, at vi er mere end parate til at gribe haveredskaberne, og at beboerne på Islands Brygge også selv tror på, at de lysegrønne havedrømme nok skal blive til mere end drømme.
Derfor har initiativgruppen for nyttehaver taget næste skridt og inviterer til stiftende generalforsamling i den (endnu) jordløse haveforening "Amager Fælled Økohaver", søndag den 6. marts klokken 14. Generalforsamlingen vil blive afholdt i HF Sønderbros fælleshus "Perlen".
Efter generalforsamlingen vil der være en guidet tur til de fremtidige nyttehave-områder, hvor der vil blive fortalt om historien og naturen på Amager Fælled, og hvordan vi kan inddrage naturen i de kommende nyttehaver, for eksempel i form af grønne fællesområder, adgang for offentligheden og naturlegepladser.
Nyttehavegruppen har fået tilsagn fra en række københavnske politikere om at deltage i gåturen, heriblandt Ritt Bjerregaard (S), Martin Geertsen (V) og Mikkel Warming (Ø), og glæder sig til en livlig debat om visionerne for de fremtidige, grønne nyttehaver.
Alle, der har skrevet sig på interesselisten i løbet af det sidste års tid, herunder også dem der henvendte sig i forbindelse med det store debatmøde i kulturhuset i september sidste år, vil få en e-mail med en direkte invitation til at komme til den stiftende generalforsamling.
Alle andre, som er interesserede i at komme på venteliste til en nyttehave, er selvfølgelig også meget velkomne til at komme til den stiftende generalforsamling. Hvis man eventuelt er interesseret i at deltage i det kommende bestyrelses- og udvalgsarbejde, kan man allerede nu kontakte Nyttehavegruppen via vores hjemmeside, som Bryggebladet har stillet til rådighed.
Og ventelisten til den nye haveforening ..? Alle dem, som allerede har skrevet sig på interesselisten eller møder op til den stiftende generalforsamling, kommer automatisk på ventelisten. Rækkefølgen bliver der trukket lod om. Når foreningen er blevet en realitet, skal man betale et egentligt indmeldelsesgebyr på 100 kr., da kravet er, at man skal være medlem af Kolonihaveforbundet. Men i første omgang gælder det den stiftende generalforsamling - hvor der således også skal vælges fem bestyrelsesmedlemmer. En egentlig dagsorden for den stiftende generalforsamling vil vi informere om til februar.
Så kom og gør din indflydelse gældende. Sæt kryds i kalenderen den 6. marts. Hvornår vil du ellers få chancen for at blive jordløs haveejer?
11. august 2004:
KOMMUNEN FORBEREDER NYTTEHAVER PÅ FÆLLEDEN
Af Anders Godthjælp Nielsen. Artikel stillet til rådighed af Bryggebladet.
BRYGGEBLADET 11.08.2004 - Kommunen er gået i gang med at forberede et jordstykke mellem Lossepladsvej og Artillerivej samt de eksisterende haveforeninger til nye nyttehaver.
Området har i en del år været udlagt til nyttehaver, men da »riget har fattedes penge«, har kommunen ikke gjort noget ved det før. Denne del af Amager Fælled var før i tiden losseplads, og jorden er derfor ikke umiddelbart egnet til nyttehaver.
Den igangværende proces betyder, at området forberedes til nyttehaver. Vi lægger et såkaldt signalnet på den nuværende jordoverflade, hvorefter der lægges en hel meter uforurenet jord ovenpå, forklarer projektleder Søren Kastoft fra kommunens anlægskontor til Bryggebladet.
De endelige nyttehaver kan allertidligst være klar i 2006. Anlægskontoret er gået i gang med projektet nu, fordi man i forvejen har entreprenører i gang med at anlægge boldfælleder i samme område. Man har slået to fluer med et smæk, og derfor kommer forberedelsen af jordstykket kun til at koste kommunen ganske få penge.
Da haverne eventuelt skal anvendes som erstatningshaver, er der på nuværende tidspunkt ikke taget stilling til, hvordan haverne skal fordeles. Derfor kan opskrivning ikke finde sted. En eventuel udlejning vil ske på samme måde som anvendes for kommunens andre haver. Det betyder, at en haveforening eller Kolonihaveforbundet har lejekontrakt med kommunen, og at de derefter lejer ud til brugerne, forklarer han.
Initiativgruppen for flere nyttehaver på Islands Brygge forventer at kunne fortælle mere om projektet på det planlagte stormøde i kulturhuset den 15. september.
Vi er overraskede men meget glade for at kommunen pludselig er gået i gang. Det ser ud til, at flere nyttehaver på Islands Brygge er rykket meget tættere på. Vi undrer os dog over kommunens manglende information, siger Katrine Hahn fra Nyttehavegruppen. agn
23. juni 2004:
BRED POLITISK INTERESSE FOR FLERE NYTTEHAVER
Af Katrine Hahn, Maria-Christina Schmidt, Lene Aagaard og Marie Stjernholm,
Nyttehavegruppen på Islands Brygge.
Nyttehavegruppen på Islands Brygge tog for to uger siden på Rådhuset for at aflevere den lange liste med navne på folk, som er interesserede i at få en nyttehave. Der er nu over 190 lokale beboere på listen, og den vokser stadig.
Nyttehavegruppen på Islands Brygge afleverede for to uger siden en liste
over nyttehaveinteresserede folk til kulturborgmester Martin Geertsen (V) og
medlem af Borgerrepræsentationen Mikkel Warming (Ø).
Udover listen havde Nyttehavegruppen også en meget konkret invitation med. Der bliver nemlig afholdt et stort debatmøde på Islands Brygge, når sommerferien er overstået. Her vil flere politikere deltage og forhåbentlig være med til at sætte skub i den træge proces med at skabe flere nyttehaver på Amager Fælled.
Nyttehavegruppen er i samarbejde Islands Brygges Lokalråd i fuld gang med at planlægge debatmødet, som vil blive afholdt onsdag d. 15. september klokken 19 i Kulturhuset på Islands Brygge.
Nyttehavegruppen overrakte invitationen til debatmødet til kulturborgmester Martin Geertsen (V) og Mikkel Warming (Enhedslisten), der er medlem af Økonomiudvalget og Bygge- og Teknikudvalget. Miljøborgmester Winnie Berndtson (Socialdemokratiet) og Manu Sareen (Det Radikale Venstre) kunne desværre ikke møde op og få overrakt invitationen, men har udtrykt stor og positiv interesse om nyttehaveprojektet.
Derudover er det planlagt at Jørgen Thyregod, formand for lokalrådet og Max Bruun, formand for HF Faste Batteri deltager i paneldiskussionen. Nyttehavegruppen håber, at mange af de folk, som har skrevet sig på interesselisten vil dukke op til mødet for at vise hvor stor den lokale interesse og opbakning til projektet er.
Alle andre interesserede er også meget velkomne til at deltage i mødet, og der vil være mulighed for at skrive sig på interesselisten til en nyttehave eller sikre, at man allerede er skrevet på med de rigtige kontaktoplysninger.
Pleje- og Udviklingsplanen for Amager Fælled 2004-2008, som indeholder beskrivelse af hvilke områder, der er udlagt til kommende nyttehaver, er desværre ikke udgivet endnu, siger Kim Larsen fra Vej & Park. Den har indtil nu været igennem Parkbrugerrådet, men skal først igennem Det grønne Råd efter sommerferien og dernæst til politisk behandling i Bygge- og Teknikudvalget.
Først herefter udgives planen i den endelige form. Nyttehavegruppen forventer, at Plejeplanen vil foreligge i en færdig udgave inden debatmødet om flere nyttehaver i september.
18. februar 2004:
NYTTEHAVER PÅ AMAGER FÆLLED ET SKRIDT NÆRMERE
Af Katrine Hahn, Lena Ågaard og Jørgen Thyregod, Initiativgruppen
for nyttehaver og Islands Brygge Lokalråd
Det er stadig vinter udenfor, men om bare en måneds tid begynder fuglene at fløjte igen, krokus og erantis springer ud, og man begynder at drømme have-drømme, kolonihave-drømme eller måske bare nyttehave-drømme.
Nyttehaver i H/F Faste Batteri
Lidt jord under neglene, et sted hvor børnene kan opleve gulerødderne spire op, et sted at plukke blomster, et sted at snakke med naboerne over en kold øl eller en kop kaffe, et sted at holde grill-fest sammen med vennerne. Ja, bare et sted at være, når det atter bliver sommer, hvor lejligheden er trang og kvælende varm, og man trænger til frisk luft og græs under fødderne. Har du det også sådan?
Interessen for flere nyttehaver på Islands Brygge er stor. Sidste forår blev der lavet en undersøgelse af hvor mange der kunne tænke sig en nyttehave, og efter blot to små notitser i Bryggebladet væltede det ind med henvendelser til initiativgruppen for nyttehaver på Amager Fælled.
Flere end 175 er nu skrevet på interesselisten, og vi ser den lange liste som et godt udtryk for den folkelige opbakning til etableringen af nye nyttehaver. Der er mange unge familier med børn på Islands Brygge, hvor befolkningstallet boomer ikke mindst i takt med udbygningen af Havnestad. Presset på de grønne områder er derfor også stigende.
Beboerne på Islands Brygge kan godt begynde at glæde sig til livet som nyttehavefolk. I plejeplanen for Amager Fælled, der netop er på vej i en ny udgave for 2004-2009, er der udpeget tre større områder til fremtidige nyttehaver.
Det område, som er tættest på Islands Brygge ligger i en trekant syd for det område, hvor politiets heste har fold. Det næste område er et langstrakt areal, som ligger øst for Artillerivej, lige efter at vejen slår et knæk ved bus 40s vendeplads. Det sidste område ligger lige op af Lille Nok og HF Sønderbro, men tæt på Artillerivej. I alt er der plads til 450 nye nyttehaver.
Initiativgruppen og Islands Brygge Lokalråd er glade for plejeplanens forslag til fremtidig brug af Amager Fælled. Men vi vil påpege, at der er mange andre interesser forbundet med nærområderne på Amager Fælled, og at der både lokalt og i Københavns Kommune er politisk interesse for områderne.
Ikke blot er der behov for flere haver til nuværende og kommende bryggeboere med ønsker om nyttehaver. Der er også hele området omkring Haveforeningen Faste Batteri, udvidelsen af Skolen på Islands Brygge og det måske kommende storbibliotek (omtalt i sidste nummer af Bryggebladet).
Mange husker måske, hvordan HF Faste Batteri blev beskåret i forbindelse med anlægget af metroen, og hvor lang tid der gik inden erstatningshaverne i Lille Nok blev etableret. Det er ikke ønskeligt at gentage miseren fra den gang med opmagasinering af husene i op til to år.
Vi tror, det er muligt at sætte fælles sejl og bruge hele problematikken omkring den fremtidige opsigelse af Faste Batteri og den kommende oprettelse af nye nyttehaver til alles bedste. Skolen presser på for at få gang i skoleudvidelsen, og der skal selvfølgelig være gjort klar til, at Faste Batteri kan flytte til nye haver uden at skulle vente i flere år. Samtidig er det oplagt at give plads til dem, som ikke har en have på nuværende tidspunkt.
Københavns Kommune har kortlagt, at store dele af Amager Fælled stadig er forurenet fra tidligere affaldsdeponering. Derfor skal overjorden skrabes af, og der skal lægges én meter ny jord på, før det kan bruges til grøntsagsdyrkning. Dette er også beskrevet i den nye plejeplan for Amager Fælled. Der er således ingen grund til at vente. Vi ser frem til samarbejdet mellem nuværende og kommende nyttehaveejere, og ikke mindst med Københavns Kommune som sparringspartner.
Oprindelige forsidetekst:
ENGANG VAR DER OVER 900, NU ER DER KUN 68, OM FÅ ÅR ER DER KUN 20
TILBAGE.
Det er nyttehaverne på Islands Brygge, det drejer sig om. Islands Brygge
er en bydel i rivende udvikling, det er ikke længere 'den glemte bydel',
men snarere den mest trendy. Vi har eget havnebad, solbeskinnede cafeer, metrostation,
et blomstrende forretningsliv og en høj andel af unge børnefamilier.
Men vi savner nyttehaverne. Engang var der mange - nu er der få. Både
børn og voksne trives med kontakt til naturen og jord under neglene -
selv i storbyen. Men det er svært, ja nærmest umuligt at få
en nyttehave og ventelisterne er uendeligt lange.
Over 190 borgere og husstande på Islands Brygge har skrevet sig på en interesse-liste for at få en nyttehave. Den lokale interesse for flere nyttehaver er stor og ægte! I over et år har en lille gruppe af nyttehaveinteresserede arbejdet for at skabe flere nyttehaver på Islands Brygge. Vi har stor lokal opbakning både hos bryggeboere og de omkringliggende nyttehave- og kolonihaveforeninger.
I den nye plejeplan for Amager Fælled er der udpeget store områder med nye nyttehaver, men der er endnu ikke sket noget! Hvornår bliver det til noget med de lovede nyttehaver? Hvornår kan vi tage dem i brug? Og er der reelt tale om nye nyttehaver? - eller er det blot erstatningshaver for de nyttehaver, som bliver nedlagt andre steder i København i forbindelse med metro-projektet, havnetunnel, strandpark osv.?
Dette er blot nogle af de spørgsmål som Nyttehavegruppen arbejder med. Læs mere om vores arbejde på disse sider, som vil blive opdateret, når der sker noget nyt.
Med venlig hilsen
Nyttehavegruppen på Islands Brygge.
Seneste opdatering 13.6.2007